‘Silent messages shape your future’
Onlangs ontmoette ik Anja op een verjaardag van een gemeenschappelijke vriendin. Ze is advocaat. We hadden het over tassen. Over wat een tas doet voor iemands uitstraling. Ze zei, dat het voor haar niets uitmaakte. Een tas moest gewoon functioneel zijn. Ze liet me haar tas zien, die ze ook gebruikte naast haar laptoptas tijdens haar werk. Een brede camel kleurige tas met een donkere voering. Het leer was zacht en wanneer ze haar tas op de grond zette, zakte die als een plumpudding in elkaar.
We waren het erover eens dat een tas voor een vrouw vaak een toolkit is om de dag goed door te kunnen komen. En wanneer ze alle items zorgvuldig op een vaste plek bewaart, dan kan ze slagvaardig binnen no time vinden wat ze nodig heeft.
Ik vroeg haar of ze makkelijk iets kon vinden in haar tas in bijzijn van haar klanten. De tas had namelijk geen binnenvakken en de voering was donker. Ze antwoordde me dat dat wel eens even kon duren. Toen ik haar vroeg of ze besefte welke indruk ze hiermee achterlaat bij haar klanten, zei ze dat ze geen idee had. Ik vertelde haar dat ze met die zoekende houding de indruk wekte niet alles onder controle te hebben. Want er is weinig verbeeldingskracht voor nodig te bedenken dat iemand haar zaken niet op orde heeft wanneer zij wat langer moet zoeken om iets te vinden. Daar had Anja nog nooit bij stil gestaan.
Anja was helemaal verrast, toen ik zei dat de stof van haar tas een niet-proactieve uitstraling heeft. Daar had ze nog nooit van gehoord. Pro-actieve en niet pro-actieve tassen! Ik legde haar uit dat een tas als versterker functioneert van iemands imago. Dat kan dus positief én negatief uitwerken. Dat geldt natuurlijk ook voor alle andere accessoires en voor kleding. Het ploffend effect van de slappe tas, wanneer deze op de grond wordt gezet en in elkaar klapt, kan overkomen dat Anja zelf niet stevig op haar benen staat. Terwijl ze als advocaat juist stevigheid in expertise en kwaliteit wil uitstralen. Anja was overtuigd! Ze wilde haar uitstraling beter matchen met haar professie, waar zij voor staat, voor meer impact. Binnenkort zie ik haar voor een advies die haar nog veel meer inzichten gaat geven over haar imago.
Twee tips om je overtuigingskracht te vergroten
Ik kan je op weg helpen met twee belangrijke tips die jouw uitstraling versterken:
1) Let op de vormen die je draagt. Dat geldt zowel voor je kleding als voor je accessoires (tassen, schoenen, sieraden). Hoe rechter de vorm, hoe pro-actiever en kwalitatiever de uitstraling.
2) Let op het materiaal waar de accessoire of kledingstuk van is gemaakt. Hoe steviger het materiaal, hoe krachtiger de uitstraling.
Voor meer duidelijkheid over jouw imago
Wil jij meer weten over jouw imago, neem vrijblijvend contact met me op. Ik maak graag tijd voor je vrij. In een telefoongesprek kunnen we er samen achter komen, wat jij nodig hebt voor jouw imago.
Wil je op de hoogte blijven over hoe jij jouw uitstraling kunt versterken en over hoe jij jouw professionele impact kunt vergroten? Schrijf je in op mijn nieuwsbrief via onderstaand verzendformulier. Of liever via de pop-up van deze website die nu of straks op je scherm verschijnt.
Op jouw sprankelende en succesvolle uitstraling
Jeanine
De eerste foto laat een tas zien die geen professionele impact maakt. De kleur (uitstralling is casual) en het zachte leer doen afbreuk aan de professionele uitstraling.
De tweede foto laat een tas zien met professionele impact door de kleur en het stevige materiaal.
PS: Wat veel mensen niet weten, is dat het beeld dat wij zien door ons op onbewust niveau wordt waargenomen. Wat wij zien, heeft daardoor grotere waarde, dan wat we te horen krijgen. Wat verteld wordt, kunnen we rationaliseren en manipuleren. Op ons onbewuste niveau vertoeft de rede niet. Dat is waarom we ons eerder door beeldvorming (uitstraling) laten overtuigen.
Jeanine van Varik is Branding & Imageconsultant. Ze helpt ambitieuze ondernemers, leiders en kennisprofessionals, die weten dat er meer in hen zit dan dat ze laten zien, met het verkrijgen van een High Class Personal Brand. Hiermee bereiken ze wat ze willen bereiken in hun (werkzame) leven en maken zij volop hun impact.
Succesvolle mensen hebben hoge normen. Er goed aangekleed en verzorgd uitzien laat op het onbewuste niveau een nieuwe norm zien. Wanneer je er goed uitziet, dan word je automatisch beoordeeld dat je goed bent in wat je doet. En wanneer je ook nog eens verbaal communiceert wat je laat zien, dan is ‘the sky the limit’ om jouw impact te maken.
Recente reacties